søndag 22. juni 2014

QUIP - Quilt in Public day



Sakset fra NQF nettside:

I 2005 fikk den amerikanske strikkeentusiasten Danielle Landes den flotte ideen å utfordre strikkere i hele verden til å gå ut fra sine lune reder og strikke i det offentlige rom, og den verdensomspennende Strikk Offentlig-dagen var et faktum. 2. lørdag i juni.
Quilting er i likhet med strikking noe man selvfølgelig utmerket godt kan gjøre hjemme, men i likhet med strikking er det også noe du kan dele med andre. Det er kanskje andre ivrige quiltere i skjul i ditt nærmiljø? For alt du vet kan det til og med hende du har en kollega eller nabo, eller noen du pleier å treffe på butikken som boltrer seg med stoffer innenfor hjemmets fire vegger…
Danielle Landes sin idé om en offentlig strikkedag handlet også om å vise at strikking ikke bare var noe for gamle damer. Vi er selvfølgelig glade for de som har gått forut og lært oss håndarbeidsteknikkene, men det er kanskje også mange unge som kan tenke seg å begynne å sy. Dette med søm og gjenbruk er faktisk veldig inn i tiden akkurat nå. Dette skjer 3. lørdag i juni.

Og derfor tok 4 stk av oss med oss bord, stoler og forskjellige quiltearbeider og satt oss på Oppsal senter og viste oss fram noen timer denne dagen.


Her et utvalg av hva vi viste fram


Anne hadde tatt med seg symaskin og viste frihåndsquilting


og hvor flott det blir


Og Birgit syr håndsøm i små biter.

Ble en hyggelig dag for oss som brukte noen timer her,
og de som stakk innom for å se hva vi drev med.

God Quilte-Sommer!

2 kommentarer:

  1. Jeg har kun lagt varer inn i en lokal nettbutikk denne helgen. http://lovelo.no/nettbutikk/steinkjerringa
    Ja, og så har jeg sydd min første strikkebag etter Anne Karis mønster her på siden.
    Tusen takk for at jeg fikk besøke dere på aprilmøtet. Det var veldig hyggelig å få satt ansikt på noen av dem jeg bare har møtt på blogg. Jeg traff jo noen kjente, og det var kjempetrivelig. Artig at så mange visste om bloggen min.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for initiativet, Gretha!
    Det var morro å ta det hele med ut, og spennende med de unge som var innom og tok en titt :)
    Mon tro om vi har sådd noen spirer...

    Anne

    SvarSlett