onsdag 22. juni 2011

Lappe-kake......

Jeg liker å lese blogger. Jeg liker quilteblogger og matblogger...... Quiltere lager også ofte fristende mat!! Jeg fant en måte å bake en litt snedig versjon av våre kanelboller.  Jeg har laget en oppskrift selv, fordi jeg ikke klarte ( tok meg ikke tid) til å konvertere amerikanske måleenheter til våre måleenheter. Så her følger oppskriften som fungerte helt utmerket.

250g fullkornshvetemel og
150g hvetemel
Hvis du ikke har fullkornshvetemel, bruk vanlig.
60g sukker
1/2 ts salt
1 pose tørrgjær
80g usaltet smør-du kan bruke vanlig smør eller margarin
2 1/2dl lettmelk
1 egg
Bland det tørre. Smelt smør og varm melken fingervarm. Jeg tok egget oppi denne blandingen.
Lot kjøkkenmaskinen gjøre jobben noen minutter- måtte tilføre 50g hvetemel til. Da var deigen helt passe!!
Hevet lunt i 1 time.
 Så kjevlet jeg ut deigen på en godt melet benk. Prøvde å få til et rektangel. Ganske tynn deig.
 Jeg blandet 100 g melis og 75g mykt usaltet smør og en god del kanel. Tror jeg tok 4 g. Men her kan du regulere selv!
 Så begynte morroa!! Delte striper på ca 8-9 cm. Se på brødformen du skal bruke. Legg disse stripene oppå hverandre i en stabel.
 Så deler du denne stabelen i kvadrater.
 Legg dem etterhverandre i en smurt brødform.
               Hev i 30 minutter.
          Sånn ser deigen ut da!!
 Stek på 195g midt i ovnen på rist i 30 min. Eller kanskje litt til. Dekk med matpapir de siste minuttene.
 Så kan du brekke lappene fra hverandre!!
Jeg spiste dette til en kanskje ikke så sunn kveldsmat med en kopp te til!!  
                                  Supergod!!        AnneKari:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar